Чи потрібно мотивувати працівників преміями?

У багатьох компаніях є практика фінансового мотивування ключових співробітників, щоб їх залучити, утримати і мотивувати. Якщо з співробітниками рівня від простого клерка до менеджера середньої руки все здається зрозуміло (позолочена морквина перед носом непогано привертає увагу і зусилля), то з топ-менеджерами справа йде складно: у хід йдуть бонуси розміром з кілька зарплат, акції та великого розміру опціони ( ну і куди вже без "золотого парашута" - величезної виплати топ-менеджеру в разі його примусового звільнення (!)). Все це робиться для того, щоб зробити інтереси акціонерів і співробітників компанії загальними. 

Всі ці кривляння і стрибки (а також десятки тисяч книг, написаних про фінансову мотивацію співробітників) засновані на одному-єдиному припущенні: правильно продумана оплата праці є найсильнішим мотиватором співробітників. Начебто, логічно: більше попрацював - більше отримав. Трохи складніше з "краще попрацював - більше отримав", тому що тут присутній елемент суб'єктивізму, але людський мозок ще не такі розумові вправи виробляв. А чи так це насправді? До якої міри рядовий співробітник таки мотивується грошима?

Основне припущення підходу фінансової мотивації полягає в тому, що для отримання більшої кількості грошей співробітники будуть працювати старанніше. Але зверніть увагу на нестиковку: старанніше - це витрачати більше часу на виконання роботи, але не на поліпшення якості роботи (в короткостроковій перспективі). Також передбачається, що мотивована людина може працювати краще. Чи так це насправді?

Ні, не так. Якщо результати вашої праці знаходяться поза вашим контролем (наприклад, зростаюча прибуток нафтової компанії - не результат геніальності менеджменту, а просто функція від зростаючої ціни на нафту), фінансова мотивація не має ніякого сенсу. Якщо в наступному році ви прикладаєте стільки ж зусиль і таланту, а ціни на нафту (уявімо на хвилину) впали на 50%, ви не отримаєте бонус, але ситуація досі знаходиться поза вашого контролю.

Знаєте, до чого веде подібна фінансова мотивація? До почуттю глибокої образи і неудовлетворенності.Вот приклад з моєї попередньої життя:

Я був відповідальним за ключовою продукт компанії (як продуктовод), і зобов'язаний був звітувати перед топ-менеджментом за те, як йдуть справи, і коли продукт зможе приносити чималі гроші. Але я не керував ні проектом, ні розробкою: для цього були інші люди, які мені не підкорялися. Таким чином, виходило, що коли реліз продукту приносив гроші, я був на коні, а коли (за зовсім різних причин) реліз затримувався або не був зроблений повністю, я був винен. При цьому, зрозуміло, я не міг похвалитися, що щасливий з приводу того, що відбувається.

Як ми знаємо, існує дві категорії працівників: ті, які працюють за постійну зарплату, і ті, хто працює за невелику зарплату + бонус (або премію). Різниця в тому, що бонус платиться тільки в разі досягнення певних показників, коли зарплата виплачується завжди (як правило, її розмір визначається досвідом і матір'ю співробітника).

Але от невдача: неправильна фінансова мотивація погіршує ситуацію, а не покращує її. Якщо систему можна лугко обдурити (а обдурити можна будь-яку систему), то збиток може бути непоправною. Як же обманюється система? Ось приклади:

(Може здатися, що приклад взятий з Фрікономікі, але я особисто стикався з ним десятки, якщо не сотні разів) Вчителі, статус або зарплата яких визначається в залежності від успішності їхніх учнів, цілком можуть обдурити систему, дозволяючи учням шахраювати. Для цього потрібно лише суща дрібниця: не звертати увагу на списування і підказки. Можна також мотивувати водіїв розвозити товари швидше. Плювати, що аварійність після цього збільшується в рази.

Знову ж таки, з мого особистого досвіду. Є служба технічної підтримки користувачів, в якій співробітник отримує мізерну зарплату вдень, але вночі за кожну реакцію на повідомлення моніторингової системи співробітник отримує $ 15. При цьому, 90% всіх повідомлень помилкові, тобто моніторинг налаштований не до кінця правильно. Дайте відповідь-ка на питання: чи зацікавлені співробітники технічної підтримки у виправленні системи моніторингу?

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад