Топ-5 помилок керівника в стратегічному плануванні

Помилка №1. Цілі замість стратегії
Керівнику варто розділяти стратегію як таку та цілі, поставлені перед вашою компанією. Якщо вам вдасться назвати відразу, припустимо, п'ять стратегій для одного бізнесу, швидше за все, ніякої стратегії для нього у вас немає зовсім. Все назване стає цілями, нехай навіть хорошими цілями для компанії, але не стратегією.
"Підвищити професіоналізм команди", "підвищити ефективність просування", "збільшити обсяг продажів", "підняти якість виробництва" – це досяжні, але цілі. Стратегія дає одну відповідь на запитання "Як ми досягнемо головних цілей, використовуючи наявні ресурси?"
Причина відсутності стратегії – підміна понять. Визначте стратегію, опишіть її докладно і зрозуміло для вашої команди, щоб вона дійсно сприяла просуванню до поставлених цілей. В іншому разі, вони залишаться тільки мрією.
Помилка №2. "Зона комфорту" замість стратегії
Під «зоною комфорту» на рівні стратегічного планування розуміють прагнення дотримуватися стратегії, зручної для керівника або команди, але не по-справжньому потрібної для бізнесу. У таку пастку управлінців затягує прагнення уникнути неприємних реформ, складних тактик, непопулярних рішень. Іншими словами, закривати очі на дійсні проблеми компанії (або справді їх не бачити) і розбиратися лише з тими, рішення яких для вас буде "зручнішим".
Причина помилки криється в спеціалізації керівника: керівнику-продавцю зручніше вирішувати питання зі збутом, навіть якщо перешкоди ховаються у зоні відповідальності маркетингу, і навпаки. Виробництво загострить увагу на товарі чи технологіях, логістика – на логістиці, а охорона – на безпеці тощо.
Фундаментальна причина помилки – команда або окрема людина в ній органічно прагне працювати так, як їй зручніше. Зміни вимагають докладання зусиль, що викликає дискомфорт, а, отже – опір.
Сюди ж можна віднести неготовність вкладати кошти в розвиток персоналу та зовнішніх зв'язків. Ощадливість, що переходить у скнарість, дуже швидко позначиться на персоналі, а потім – на всьому бізнесі.
Помилка №3. Нечіткі цілі
Крім заміни стратегії кількома цілями, й самі цілі розмиті. Вони не відповідають кон'юнктурі та прогнозам ринку, динаміці розвитку компанії та навколишній обстановці. Як наслідок – зусилля команди не узгоджуються між собою, стратегія руйнується. Це як підштовхувати Пізанську вежу не з того боку або з усіх боків відразу: у підсумку вона лише швидше впаде.
Узгодьте цілі для бізнесу з визначенням SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound), тобто вони мають бути конкретними, вимірними, досяжними, актуальними і обмеженими в часі.
Часто помилка полягає в постановці невимірних цілей (наприклад "збільшення обсягу продажів"). Визначте, у чому ви виміряєте результат і замініть формулювання на коректне "збільшення продажів у 2 рази порівняно з попереднім роком".
Якщо ж мета здається недосяжною, можливо, її варто розбити на два-три проміжних етапи і досягати вже їх.
Помилка №4. Авторитарне керівництво
Відсутність конструктивного діалогу з командою перетворює керівника з лідера в "боса". Ви вселите співробітникам страх, але не повагу. Пам'ятайте про делегування повноважень, налагодженні комунікації та внутрішні зв'язки в колективі. Для стратегічного планування важливо зацікавити кожного співробітника в команді, тоді його зацікавленість позначиться на загальній справі та вашому особистому просуванні.
Тут варто згадати і про формування управлінської команди. Помилку допускають ті, хто дивиться або тільки на професіоналізм, або тільки на особистісні якості (що називається "наша людина"). Спрацювати повинна синергія двох напрямків.
До того ж, для керівників важлива не тільки здатність вирішувати насущні проблеми, а й розвиватися як менеджер. Іншими словами, варто відповісти на запитання: чи можу я масштабувати вміння цієї людини, екстраполювати його характеристики на більш складні завдання?
Другий важливий аспект: розуміння внутрішньої мотивації співробітника на керівній посаді. Які у нього цільові установки, мотивації? До чого він прагне в житті, що його цікавить, і як це пов'язано з вашою компанією? Адже одного дня (швидше за все, у кризу) він може і не знайти для себе відповіді, навіщо йому все це потрібно.
Помилка №5. Суміщення маркетингу з продажами
Ще одна стратегічна помилка – поєднання функцій відділу маркетингу і продажів. Здається, що функції схожі, і вибудовувати два відділи немає сенсу.
Але зона відповідальності відділу продажів – клієнти, переговори і договори. А зона відповідальності маркетингу – ринок, обсяги продажів, тактики просування, позиціонування. Саме на рівні розподілу відповідальності відбувається конфлікт інтересів і навіть бажання підігнати результати під поставлені тим же відділом завдання. Усередині такого мікс-відділу співробітники стають "зацікавленими особами", й ефективність їх роботи знижується.
Перераховані помилки тісно пов'язані одна з одною, і ви, можливо, вже припустилися їх на ранніх етапах розвитку бізнесу. Тепер вони йдуть "фоном" для поточних бізнес-процесів, і від того ви не звертаєте на них уваги. Ціна ж питання – не "слова на папері". Це реальні гроші, час і ресурси вашої компанії.

http://biz.liga.net

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад