Резюме як прес-реліз ваших професійних можливостей

У наше століття конкурентної боротьби за престижне робоче місце під грошовим дощем (а не під сонцем, як помилково багато хто вважає) кожна дрібниця в працевлаштуванні має величезне значення. А резюме, то й зовсім, основа всіх основ. Саме воно стає вашою перепусткою у світ великих можливостей, які припускає посада, котру ви на даний момент прагнете отримати. Як зробити так, щоб працедавець відібрав саме ваше резюме? Як же написати його, щоб воно насправді відбивало те, на що ви здатні, і в той же час на всі сто відповідало б необхідним вимогам?

У назві статті резюме порівнюється з прес-релізом, тому що, як вважає один американський фахівець із менеджменту, "ви самі ваш перший ринковий продукт, тому надзвичайно важливо правильно позиціонувати себе на ринку". Це дійсно так, доведеться змиритися з думкою, що ви, ваші руки, голова, зовнішність, знання й уміння є товаром. Що таке працевлаштування? Не інакше, як угода між продавцем і покупцем, а  для презентування того, що ви виставляєте на продаж, і потрібний прес-реліз.

Дозволимо собі висловити власну думку з приводу резюме: названий документ не відбиває індивідуальність того, хто його пише. На перший погляд формалізацією резюме зроблено все, щоб нібито полегшити претендентові написання, а наймачеві відбір потрібної кандидатури. Насправді, скільки разів бувало, що відповідаючи параметрам запиту, претендент абсолютно не підходив для самої роботи.

Простий приклад зі службової практики. У відділ збуту взяли секретаря, дівчину-модель із незавершеною вищою освітою. Вона бездоганно знала комп'ютер і володіла англійською, що називається, fluent. Наймачів у резюме все влаштувало, але через три місяці роботи новенької співробітниці відділ почав розвалюватися буквально на шматки. Річ у тому, що мила дівчина до усіх своїх достоїнств володіла ще одним віртуозно зіштовхувати товаришів по службі лобами, при цьому роблячи вигляд, що вона абсолютно ні при чому. У результаті дружний у минулому колектив став схожий на якусь дику кошару, де всі один на одного, так би мовити, собак спускають. Начальник відділу намагався позбутися новенької, паршивої вівці, яка все стадо псує, як він сказав, перевівши її в суміжний підрозділ. А там її швидко розкусили і... звільнили. На місце, що звільнилося, керівник узяв іншу співробітницю, з рядовою зовнішністю, слабким рівнем знання англійської, але таку, що легко навчається, комунікабельну і не інтриганку. Безумовно, з резюме зрозуміти суть претендента не можна, але й повна відповідність відповідним критеріям не застрахує від помилок при виборі кандидата на вакантну посаду.

Ще один мінус стандартного резюме: перечислення "ходових якостей товару" не дозволяє спрогнозувати його можливості на найближчу перспективу. А саме це й необхідно зрозуміти наймачеві. Причому список місць роботи не дає уявлення про знання й уміння претендента. Наприклад, обіймаючи у великій корпорації Z посаду помічника президента, ви насправді виконували функції звичайного телефонного комутатора, оскільки шеф здебільшого був відсутній у країні і працював переважно за кордоном. Перейшовши потім у нікому не відому фірму F тим же помічником президента, ви навчилися робити буквально все: складати фінансові документи, листуватися з міжнародними партнерами, готувати контракти, писати розмови, розміщувати рекламу! Але суха констатація переходу з компанії, яка в усіх на слуху, в нікому не відому фірму… виглядає для працедавця, як мінімум, підозріло. Виходить, що кожен пункт вашого резюме необхідно розжовувати, а це може забрати не одну сторінку. Хто ж такий твір стане читати? Правило складання прес-релізу свідчить: не використовуйте більше інформації, чим треба. Проте для вашої ж користі варто все-таки на окремому аркуші накидати декілька слів про свою кар'єру в довільній формі. Якщо ви тільки починаєте шлях і вважаєте, що й розповідати вам особливо нічого, то продумайте, що б ви хотіли бачити у своєму резюме надалі.

Для чого це треба? Писати про самого себе найважче. Відповідно, для того, щоб ваше резюме стало конкурентоздатним, не полінуйтеся скласти зв'язну розповідь. Почніть з освіти, вашого першого місця служби. Вкажіть вашу посаду, які завдання та цілі перед вами ставило керівництво, що входило в коло ваших обов'язків, чи виникали кризові ситуації і як ви з ними справлялися. Останнє запитання особливо полюбляють інтерв'юєри на співбесіді. Запитайте, якщо є така можливість, кого-небудь із колишніх колег, як би вони оцінили вашу роботу на той час. А краще за все, як це не парадоксально звучить, притягнути до обговорення вашої кандидатури недоброзичливця. Так одна моя знайома, Марина О., дізналася про себе дуже цікаву річ. Її колишня начальниця завжди на неї моторошно кричала, з чого Марина робила висновок, що не справлялася з дорученими завданнями. Насправді ж, за словами тієї ж керівниці, недоліком моєї знайомої було занадто хороше виховання. Виявляється, начальниця чекала, коли ж Марина нарешті-таки вийде із себе. І не дочекалася, тому постійно повторювала свої мерзотні спроби.

Ще іспанський мислитель Бальтасар Грасиан писав про те, що необхідно отримувати користь із ворогів: "Розсудливий зробить злість людську своїм дзеркалом, більш вірним, ніж дзеркало приязні, або запобіжить викриттю, або виправить недоліки". Прихильно налаштовані до вас люди можуть допомогти у тому випадку, якщо ви явно занижуєте свій рівень оцінки, а недоброзичливці вкажуть на недоліки, якщо ви їх самі не бачите. Згадайте цікаві моменти вашої діяльності. Наприклад, випадок із службової практики, коли фірму ледве не довели до банкрутства митники через дріб'язковий документ (необхідний папір не могли скласти, оскільки сам товар не можна було розпаковувати). Вийшло замкнуте коло, довелося віднайти нестандартне рішення. Причому абсолютно офіційно. Але це вже зовсім інша історія, як писав Редьярд Кіплинг. Головне, компанія була врятована від розорення. Напевно й у вас траплялося щось подібне або цікаве. Запам'ятайте: працедавці люблять кмітливих співробітників. А особливо тих, хто бореться за честь фірми, економить її кошти і збільшує число її шанувальників, прибічників і клієнтів.

Отже, ви описали свій шлях і зробили відповідні висновки. Виходячи з усього вищесказаного, ви маєте досвід у, припустимо, організації заходів на тисячу осіб або проведенні успішних переговорів. Можете робити те-то й те-то. Тепер, ретельно підбираючи слова, перекажіть написане вами. Прагніть не вживати професіоналізми і штампи. Будуйте фрази так, щоб виключити двоякий, а то й негативний сенс. У вас на все про все двадцять хвилин. Час пішов. Але для того, щоб переконати передбачуваного працедавця, що ви саме той необхідний фахівець, у вас буде значно менше часу. Отже, що ж слід вказувати в резюме?

§        Вакансія, на яку ви претендуєте.

§        Прізвище, ім'я, по батькові, рік народження, місце народження.

§        Адреса, громадянство.

§        Сімейний стан, контактний телефон, електронна адреса (якщо є).

§        Освіта (не забудьте про різні курси, семінари, тренінги).

§        Професійний досвід (дати вступу-звільнення, назви організацій, вид діяльності, посада, яку обіймали й обов'язки. Починати потрібно з останнього місця роботи).

§        Професійні навички.

§        Додаткові відомості.

Три останні пункти ми з вами повинні особливо ретельно підготувати. І якщо в усіх інших немає простору для імпровізації, то саме інформуючи працедавця про професійний досвід, навички й додаткові відомості, ви зможете себе добре "продати". Що хоче ваш наймач-покупець? Згідно з теорією продажів він купує не сам предмет, а... мрію про нього: "Ось куплю цей потужний пилосос, і квартира сяятиме чистотою". Порівняйте: "Ось візьму на роботу цього дизайнера, і наші салони перетворяться на оази затишку і краси". Іншими словами, наймачеві потрібна не сама людина, а те, що вона надалі зробить для цієї ділянки роботи. Не обдуріть його очікувань, дайте йому в резюме хоч би привід сподіватися. За великим рахунком йому все одно, як вас звати, Сашком або Машею, але ви повинні переконати його, що вас можна назвати мрією про нового співробітника. Як це зробити? Отже, перед вами вибране оголошення про вакансію. Добре, якщо перераховані вимоги до кандидата. Чи присутні вони у вашому резюме, чи досить добре відображені? Якщо ви і раніше займалися, до прикладу, моніторингом білінгових систем, то обов'язково вкажіть це, природно, додавши: "Маю досвід успішного". Відмітьте де і коли.

Якщо ви не можете похвалитися наявністю яких-небудь навичок, обов'язково напишіть, що ви легко навчаєтесь. А також комунікабельні, активні, енергійні і прагнете до кар'єрного зростання. Загалом, пам'ятаючи нашу розповідь про себе, додавайте, додавайте, додавайте. Чітко, конкретно, коротко і, головне, по справі. Наприклад, для секретаря важливо вказати те, що він не лише знає машинопис, уміє вести документацію, але й володіє оргтехнікою і діловим етикетом. В оголошенні про вакансію іноді вказують тільки одне слово, наприклад "керівник". Якщо вам не спадає на думку повний список необхідних якостей, подивіться, що хочуть від подібних керівників інші наймачі. Ідеальний варіант хоч щось дізнатися про те підприємство, куди ви збираєтеся влаштуватися на роботу, і про вакантну посаду. Удвічі ідеально, якщо ваша попередня посада була такою ж, що й вимагається. Не даремно ж, багато наймачів вимагають "досвід в аналогічній позиції не менше двох років". Якщо ви прагнете піднятися на сходинку вище, теж зрозуміло виросли професійно і рамки того ж заступника вам вже затісні. Але ось нижче… Не кожен зрозуміє, що, припустимо, через вищу зарплату. В одній компанії, наприклад, на ресепшені дівчата без якої-небудь освіти отримували значно більше іншого сивого начальника відділу в держструктурі. (До речі, можна в резюме вказати нижню межу передбачуваного окладу.) У будь-якому разі пам'ятайте, як у Плутарха в "Повчаннях про державні справи": "Полководець Епаминонд, коли фіванці із заздрощів і задля кепкування обрали його таксиархом, не визнав це нижче своєї гідності, але сказав: "Не лише посада робить честь людині, але й людина посаді". І службі, яка до нього зводилася до нагляду за прибиранням сміття і стоком води, він зумів надати значущість і гідність".

Якщо аж надто велика конкуренція і з резюме претендентів спостерігається явне "затоварювання", напишіть який-небудь ваш улюблений девіз на самому початку. Нехай це не прийнято, але друкують же оголошення догори ногами, щоб більше звертали на них увагу! Наприклад, одна жінка-тренер, влаштовуючись у відому команду, написала у самому верху резюме: "Сила не в тілі, сила в думці"! І хоча її конкурентами були олімпійські чемпіони, відомі майстри спорту, у результаті взяли саме її. Мало того, що її резюме через девіз помітили й жінку запросили на співбесіду, вона продемонструвала ще й свою власну методику. Отже, добре б у навичках вказати щось принадне. Припустимо, на основі методів НЛП, холодинаміки, психогенетики, ериксонівского гіпнозу, елементів психоаналізу і психодрами ви розробили свій метод переконання клієнта в необхідності купівлі продукту тільки цієї компанії. Важливий нюанс: усе це повинно бути чистою правдою. Ще один секрет: для того, щоб на резюме звернули увагу, знайдіть у собі щось особливе, те, що якнайкраще відповідає оголошеній вакансії. Наприклад, для посади секретаря співпраця з модельним агентством. Тільки занадто не захоплюйтеся оригінальністю, інакше вас приймуть за не цілком нормальну людину. Нічого не вигадали? Не розстроюйтеся, завжди пам'ятайте, що хто шукає, той завжди знайде.

У додаткових відомостях напишіть також усе, що ви вважаєте за потрібне і таким, що стосується цієї посади, проте обсяг вашого резюме не повинен перевищувати однієї сторінки. Якщо у вас ще мало досвіду і стаж невеликий, згадайте, до прикладу, що ще у школі ви хотіли працювати в компанії, що займається виробництвом товарів класу преміум, тому що тільки така діяльність вам до душі і тільки на такій роботі ви можете повністю реалізувати свій потенціал. Загалом, підійдіть до резюме творчо, як до прес-релізу про найдорожчий (практичний, функціональний, чудовий і так далі) товар. Складіть його так, щоб потім скористатися порадою гумориста Роберта Орбена: "Якщо вас мучить депресія, відшукайте копію свого останнього листа, де ви пропонуєте себе як кандидата на вакантну посаду, і ви побачите, яка ви чудова людина".

http://www.hrliga.com/

Підготувала Ольга КОТ

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад