Україна скасує утилізаційний збір на імпортні автомобілі

Європейський комісар з питань торгівлі Карл де Гюхт заявив, що для того, щоб Україна могла підписати в листопаді угоду про асоціацію з ЄС, їй потрібно вирішити питання про утилізаційний збір на імпортні автомобілі.
«Є ще деякі економічні питання у ради міністрів ЄС. Це стосується бізнес-клімату, плати за утилізацію автомобілів, а також проведення тендерів з поновлюваних джерел енергії», – зауважив єврокомісар.
Закон про стягування нового збору на утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів набув чинності 1 вересня 2013 року. Збори поширилися на всіх імпортерів автомобільної техніки – від офіційних імпортерів до фізичних осіб. Закон дозволяє українським виробникам, які мають повний цикл виробництва, що включає зварювання і фарбування, і заводи, що здійснюють промислову збірку авто, не платити збір. До таких належать ЗАЗ (Запорізький автозавод), «Богдан», «Єврокар» і Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ).
Ставки, передбачені законодавством, для пересічного українця вийшли воістину драконівськими: для легкових авто базова ставка – 5,5 тис. гривень ($670), для вантажних авто, автобусів та спецтехніки – 38 тис. гривень ($4640).
Для нових легковиків додатковий коефіцієнт становить 86-550% від базової ставки: все залежить від віку автомобіля та обсягу його двигуна. Найбільшими вийшли коефіцієнти для відносно свіжих (трирічних) старих авто: так українські власті збиралися змусити своїх громадян купувати авто місцевого виробництва, а не старі іномарки.
Коли закон ухвалювали, в Україні казали, що це робиться в піку Росії та захищає внутрішній ринок аналогічними загороджувальними митами, а імпорт автомобілів з України до Росії та навпаки досить значний.
Росія, на відміну від сусідів, інтегруватися в європейський економічний простір не збирається, а ось Україні доведеться, мабуть, відмовитися від нового збору, який дратує Європу і перешкоджає експорту її автомобілів на досить великий східно-європейський ринок.
У Києві всі сигнали з Брюсселя сприймають надзвичайно оперативно.
До Верховної Ради вже внесли законопроект про скасування утилізаційного збору – не минуло й місяця відтоді, як його почали стягувати.
З ініціативою виступили депутати, які активно ратують за якнайшвидше входження України в європейський геополітичний економічний простір. Українські експерти кажуть, що ініціативу, швидше за все, підтримають: у питаннях прийняття євроінтеграційних законопроектів у влади й опозиції немає абсолютно ніяких розбіжностей.
Більше того, серед депутатів існує думка, що подібні обмеження не рятують, а лише топлять український автопром, систему батога без пряників потрібно терміново ламати.
Але це ще не все. У квітні 2013 року Україна ввела ще один вид спеціальних захисних мит на імпорт авто в країну. «Ми просимо вирішити питання щодо цих заходів, оскільки (в України) не було причин вводити їх проти Європейського Союзу, (з його боку) не спостерігалося ніякого зростання імпорту», – підкреслив Карл де Гюхт. Очевидно, доведеться країні змінювати законодавство й у цій частині, причому на все про все в українських депутатів трохи більше місяця: саміт «Східного партнерства» ЄС буде проводити у Вільнюсі в кінці листопада.
Український електорат, на відміну від власників великих автозаводів, зустрічає європейські ініціативи з радістю. Так, гендиректор «VAB Лізинг» Людмила Золотарьова вважає, що ухвалений 1 вересня закон про утилізаційний збір найсильніше вдарив по покупцях бюджетних авто, яких в Україні більшість.
У серпні 2013 року, напередодні введення утилізаційного збору, обсяг імпортованих в Україну автомобілів, за даними Міністерства доходів і зборів України, склав 47 тис. авто. Зростання ринку в порівнянні з аналогічним періодом 2012 року становив 77%.
А ось вже у вересні ринок показав безпрецедентне падіння. За даними «AUTO-Consulting», продажі нових легкових авто у вересні 2013-го зменшилися у кілька разів порівняно з серпнем і склали 13 тис. Майже весь минулий місяць ринок працював на складських запасах авто, ввезених до 1 вересня.
У разі скасування утилізаційного збору, українському автопрому доведеться вкрай нелегко. Росія не тільки не буде відмовлятися від раніше прийнятих заходів щодо обмеження імпорту, але і з наступного року планує ввести заборону на постачання для державних і муніципальних потреб легкових і вантажних машин і автобусів, вироблених у країнах, що не входять до Митного союзу. Проект відповідної постанови уряду РФ підготовлений Мінпромторгом. Адже саме Росія була головним іноземним покупцем українських машин і тролейбусів.
Утилізаційний збір, незважаючи на критику пересічних українців, все ж дав позитивний ефект для автопрому.
Згідно з офіційними даними, у серпні 2013 було вироблено легкових автомобілів на 15,2% більше, ніж у липні поточного року. Економіст Олександр Охрименко підкреслює: заходи спрацювали, адже в цілому за січень-серпень 2013 (тобто включаючи період, коли нові мита ще не діяли) в Україні було вироблено легкових автомобілів на 49,5% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
Але якщо Україна не скасовуватиме утилізаційний збір, під загрозою опиниться підписання вільнюських угод. А цього українська влада, яка рекламує євроінтеграцію як своє головне досягнення за час монополізації влади, допустити ніяк не може.

minprom.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад